Przewodnik po przekierowaniach 301 vs 302 dla SEO
Oto proste wyjaśnienie przekierowań 301 i 302, dające przegląd odpowiednich zastosowań każdego z nich. Istnieje wiele sposobów przekierowania strony internetowej lub całej witryny, przy czym dwa główne sposoby to kod odpowiedzi HTTP 301 lub 302. Wybór odpowiedniego do odpowiedniej sytuacji jest ważny dla SEO, ponieważ wysyła do Google sygnał o tym, jak zareagować na przekierowaną stronę internetową, w tym czy uznać ją za kanoniczną .
Chociaż Google stale rozwija sposób obsługi sygnałów , to dostarczane przez kody odpowiedzi 301 i 302 nie uległy zmianie. Z tego przewodnika dowiesz się, do czego służą przekierowania 301 i 302, kiedy każde z nich jest używane, jak wpływają na SEO i nie tylko.
Kody statusu odpowiedzi HTTP
Gdy przeglądarka żąda strony internetowej z serwera, serwer wysyła odpowiedź do przeglądarki, aby poinformować ją, czy żądanie zakończyło się powodzeniem. Ta odpowiedź jest nazywana kodem stanu odpowiedzi HTTP. Kod odpowiedzi informuje przeglądarkę o stanie żądania strony internetowej. Istnieje pięć rodzajów kodów stanu odpowiedzi HTTP:
- Odpowiedzi informacyjne.
- Udane odpowiedzi.
- Odpowiedzi przekierowania.
- Odpowiedzi na błędy klienta.
- Odpowiedzi na błędy serwera.
Czym są przekierowania 301 i 302?
Kod stanu odpowiedzi przekierowania to wiadomość z serwera do przeglądarki, informująca przeglądarkę, że pod żądanym adresem URL strona internetowa już nie istnieje. Kod odpowiedzi przekierowania informuje również przeglądarkę, że żądana strona internetowa została przeniesiona pod inny adres URL i że serwer przekierowuje teraz przeglądarkę na żądaną stronę internetową w nowej lokalizacji.
Możesz chcieć przekierować stronę z różnych powodów, w tym:
- Wybieranie kanonicznego adresu URL między WWW i spoza WWW.
- Masz nową witrynę lub stronę.
- Zmuszenie przeglądarki do korzystania z protokołu HTTPS podczas odwiedzania przy użyciu protokołu HTTP.
- Naprawiasz stronę internetową i chcesz, aby użytkownicy przechodzili na inną stronę, gdy stara jest w budowie.
Cel przekierowania decyduje o tym, jaki rodzaj przekierowania wybrać. Wybór złej opcji może wpłynąć na SEO. Wybranie odpowiedniego przekierowania gwarantuje, że przynajmniej utrzymasz swoje obecne rankingi.
Co to jest przekierowanie 301?
Przekierowanie 301 wysyła wiadomość do wyszukiwarek, że witryna lub strona została przeniesiona na stałe. Stały oznacza około roku lub dłużej. Po roku sprawdź, czy ludzie nadal są przekierowywani do Twojej witryny. Jeśli tak, dowiedz się, skąd pochodzą i spróbuj naprawić źródło, zanim anulujesz przekierowanie. John Mueller z Google zalecił ostatnio utrzymanie przekierowania 301 przez co najmniej rok .
Kiedy należy używać przekierowań 301?
Wiele osób korzysta z przekierowania 301, gdy kupują domeny, które chcą przekierować do swojej domeny podstawowej. Możesz to zrobić na przykład w przypadku domen, które zawierają błędną pisownię marki lub odmian nazwy domeny. Pomocne jest również użycie 301 przy ustalaniu, która domena jest Twoją domyślną witryną: „www.example.com” lub po prostu „example.com”. Właściwe jest użycie 301, jeśli połączyłeś dwie witryny razem lub masz nieaktualne adresy URL z jakiegokolwiek innego powodu.
Co to jest przekierowanie 302?
Przekierowanie 302 informuje wyszukiwarki, że witryna lub strona została tymczasowo przeniesiona.
Kiedy należy używać przekierowań 302?
Użyj tego typu przekierowania, jeśli chcesz odesłać użytkowników do nowej witryny lub strony na krótki czas, na przykład podczas przeprojektowywania lub aktualizowania witryny. Używaj 302 tylko wtedy, gdy planujesz przywrócić starą stronę lub skonfigurować nową. Możesz również użyć przekierowania 302, jeśli chcesz przetestować nową stronę i uzyskać opinie konsumentów bez szkody dla rankingu z oryginalnej strony.
Jak przekierowania 301 i 302 wpływają na SEO?
Kiedy używasz 301, Google usuwa starą stronę z indeksu, a większość wartości (wartość linku) z tej strony jest przenoszona na nową. Mając to na uwadze, należy pamiętać, że za każdym razem, gdy przenosisz stronę z jednego adresu URL na inny, wyszukiwarki potrzebują trochę czasu, aby zauważyć zmianę – a zatem możesz zobaczyć potencjalny wpływ/zmianę w rankingach. Generalnie okres ten jest stosunkowo krótki.
Przy prawidłowym użyciu przekierowanie 302 nie zaszkodzi Twoim wysiłkom SEO. Gdy wybierzesz ten typ przekierowania, oryginalna strona pozostanie zaindeksowana w Google i żadna wartość (wartość linku) nie zostanie przeniesiona do nowego adresu URL, ponieważ Google wie, że jest to tylko tymczasowe. W ten sposób zachowasz wszelkie rankingi, wartość ruchu i autorytet, jakie może mieć ta strona.
Problemy pojawiają się wtedy, gdy ludzie nie znają różnicy między tymi dwoma i wybierają 302, aby przekierować witrynę na stałe. Zasadniczo tworzą nową witrynę lub stronę i nie przenoszą żadnej wartości, którą zgromadzili w czasie ze starej witryny lub strony internetowej. Dlatego ważne jest, aby zrozumieć różnicę między 301 a 302 i kiedy należy używać obu.
Jak wdrożyć przekierowania
Według Google : „Konfigurowanie przekierowań po stronie serwera wymaga dostępu do plików konfiguracyjnych serwera (na przykład pliku .htaccess na Apache) lub ustawienia nagłówków przekierowań za pomocą skryptów po stronie serwera (na przykład PHP). Po stronie serwera możesz tworzyć zarówno stałe, jak i tymczasowe przekierowania.”
Jeśli nie masz pewności, jak to zrobić, istnieje samouczek Apache .htaccess i przewodnik przepisywania adresów URL . Jeśli twój serwer nie działa na Apache, będziesz musiał skontaktować się ze swoim hostem w celu uzyskania wskazówek. Jeśli Twoja witryna korzysta z WordPressa, możesz skorzystać z następujących wtyczek, które mają na celu maksymalne ułatwienie przekierowania:
- Przekierowanie : jest przeznaczone dla przekierowań 301 i błędów 404.
- Proste przekierowania 301 : działa tylko w przypadku przekierowań 301, ale działa dobrze.
Wpływ przekierowań na widoczność wyszukiwania
Chociaż istnieje dziewięć kodów odpowiedzi przekierowania, które serwer może wysłać do przeglądarki, najczęściej używane są dwa: kody stanu odpowiedzi HTTP 301 i 302. Wybór odpowiedniego do swoich celów ma kluczowe znaczenie dla SEO. Oznacza to zrozumienie, którego użyć, aby pomóc Google w ustaleniu pozycji Twojej witryny tam, gdzie ona należy.